Medžugorský farář, fra Marinko Šakota, zamyšlení nad VÍROU

22.02.2018

Někdo řekne, že jeho babička měla dětskou víru, protože ona neuměla ani číst. Její víra se nemohla rozvíjet, protože nečetla teologické knihy a náboženské časopisy. Ale sv. Bonaventura napsal, že nějaká taková babička může mít pevnější víru než nějaký teolog.

Manóachova žena uvěřila andělovi, že, i když je neplodná, porodí syna (Soudců 13). Zachariáš, přestože byl kněz a byl v chrámě, zapochyboval, nevěřil, že by mu žena Alžběta mohla porodit syna (srov. Lukáš 1). Potom co uvěřila, vyprávěla Manóachova žena svému mužovi co zažila. Potom co Zachariáš neuvěřil, oněměl a potrvalo to nějaký čas než opět promluvil. Ten čas je mu darován k vnitřnímu prožívání, k mlčení, k naslouchání, k otevření srdce, k růstu důvěry v Boha.

Na počátku Postního období jsme vyzýváni, abychom jako Zachariáš zmlkli, aby se v srdci probudila a rostla víra a důvěra v Boha.

Za židovským mudrcem přišla žena, která nemohla mít děti a prosila ho, aby se za ní modlil, aby mohla porodit dítě. Když jí vyslechl, vyprávěl jí příběh své vlastní matky, která také nemohla mít děti. Když slyšela o nějakém svatém člověku, vzala drahocenný dar a překonala velikou vzdálenost až ho našla a přednesla mu svojí prosbu. "On jí slíbil, že se za ni bude modlit, a ona odešla uklidněná domů. Za rok jsem já přišel na svět" - skončil mudrc svoje vyprávění. Když žena slyšela ten příběh zvolala: "I já tě bohatě odměním, jestli budu mít dítě." "To už je pozdě, protože ty jsi slyšela ten příběh, ale moje matka předtím nic neslyšela, jen pevně věřila a doufala."

Znalosti o víře a víra se mohou velmi odlišovat. Znalosti jsou potřebné v mnohých oblastech života jako technika, věda, medicína, atd. Ale vědomosti o Bohu se v některých případech mohou stát velikou léčkou. A důvodem je jistota a přesvědčení o správnosti vlastních znalostí.

Když se člověk opře o své znalosti, pomyslí, že vlastní i pravdu. Začne myslet, že ví, kdo je Bůh. Kdo je on a kdo jsou druzí. Přílišná jistota vytváří přesvědčení, že jediné pravdivé je jeho uvažování a jeho názory. Jistota a přesvědčení o správnosti vlastního posuzování mohou dovést k zaslepení pro pravdu. I k tomu, že se člověk začne opírat jen o sebe. A tak se stane, že znalosti o Bohu budou veliké a důvěra v Boha a spolehnutí se Něj slabé nebo žádné.

Nic proti vědomostem. Naopak! Důležité je vědět, že u Boha nic není nemožné - jak nás učí Boží slovo, že je viditelný i neviditelný, jak se učíme z Vyznání víry. Ale tady se může skrývat léčka. Rozhodně, jestli pomyslíme, že je to všechno co potřebujeme vědět a činit.

" O Kristu známe všechno, dokonce se pokoušíme Ho i milovat, ale nejsme v Něm znovuzrozeni" (Vladimir Solovjev). Víru nesytí znalosti, ale modlitba. Znovuzrození srdce se děje v modlitbě srdcem, v osobním setkání s Ježíšem.

Stále znovu je slyšet z mnohých úst: Proč je v naší farnosti tolik výzev - a to tak často - k modlitbě, k rozhovoru s Bohem? Ale kde je odpověď na otázku proč víra slábne, proč je řeč věřících o víře a o Bohu podobná cimbálu, který zvučí (1 Kor 13,1)? Proč i věřící mají pocit, že je Bůh daleko od nich? Není ta odpověď právě v nedostatku rozhovoru s Bohem, tedy v Modlitbě? (Glasnik Mira, č.1/2018)

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky